ONLINE MINDENNAPOK: ESZKÖZ VAGY SZÜKSÉGLET A VILÁGHÁLÓ?

Kétségtelen, a fiatalok manapság idejük (fontos kiemelni: nem csupán szabadidejük) jelentős részét az online térben töltik. Olyannyira, hogy az online jelenlét sokszor inkább állandó, amit kiegészít egy-egy tevékenység. Például a tanulásnak, a filmnézésnek vagy a tömegközlekedésnek is szerves része a médiaeszközök használata. A mostani kamaszok, fiatalfelnőttek számára természetes, hogy tanulás közben csevegnek a Facebookon, ezzel párhuzamosan zenét hallgatnak a Youtube-on és esetleg megosztják a töri lecke nehézségeit saját Instagramjukon a nagyvilággal egy fotó formájában.

MULTITASK GENERÁCIÓRÓL BESZÉLHETÜNK, AKIKNEK A FIGYELME MEGOSZTOTT. ÉPPEN ENNEK AZ OSZTOTT FIGYELEMNEK A MEGRAGADÁSA NAGY KIHÍVÁS.

Ezt napi szinten tapasztalhatják is a pedagógusok – és a szülők is. Olyasfajta folyamat ez, melyet a hírek médiareprezentációjában is láthatunk és amit a különböző reality műsorok és szappanoperák irreális, szélsőséges képi világa jelenít meg. Míg az utcán fekvő ember kevés segítő reakciót vált ki, addig a kereskedelmi csatornák esti sorozatainak ájulásos jelenetével záruló napi epizód hatalmas izgalmakat okoz, legalábbis a másnapi folytatásig, ami feloldja – bár sok esetben inkább fokozza – a kiváltott érzelmi hatásokat. Az online tér sokszínű és végtelen eszköz arra, hogy a figyelem megragadható legyen.


A mai tinédzserek számára sokkal izgalmasabb egy közösségi oldalon megosztani a napjuk egy-egy mozzanatát, történését, mint ezt megbeszélni egy baráti társasággal egy kávézóban. Hiszen előbbi több tucat, több száz reakciót vált ki másokból – lájkok, kommentek formájában -, és egy folyamatos, több szálon futó kommunikációs háló részét képezi. Látni kell, hogy az internet egy óriási kommunikációs és közösségi platform, amiben a fiatalok nagyon könnyen eligazodnak és amibe szabályosan belecsöppennek már gyermekkortól. Mások a lehetőségek, mint 10-20-50 évvel ezelőtt, így aztán a társas viszonyok és a szabadidő is ezekhez az új formákhoz igazodik. Fontos is megjegyezni, hogy az internet intenzív térhódítását nem szabad problémaként kezelni, még ha a fiatal korosztály érintettségéről beszélünk sem. Pusztán annak tudatos és felelős használatát kell erősíteni a felhasználók számára.


AZ ONLINE TÉR, A VIRTUÁLIS VILÁG TÉNYLEG ALAPSZÜKSÉGLETTÉ VÁLT?

Az internet inkább alapeszköz. Nem a szükségletek változtak meg vagy jelentőségük rendeződött át, hanem az azok kielégítéséhez használható eszközök köre bővült. Ne legyünk álszentek: a húszas-harmincas-negyvenes generáció se tudna meglenni internet nélkül. Az, hogy lehetőségünk van, bármikor e-mailt olvasni, szöveget szerkeszteni, ráírni a világ másik végén élő rokonunkra vagy skype-olni a kollégánkkal, mára természetes és egyben nélkülözhetetlen is. Nem szívesen várna senki ma már heteket egy kézzel írott levél tartalmára, mely már a postára kerülésekor aktualitását vesztette. Felgyorsult a világ és az online eszközök segítenek nekünk lépést tartani ezzel. A fiataloknál is ugyanezt láthatjuk. A szükségletek prioritása nem módosult sem társadalmi, sem korosztályi szinten: emberi kapcsolatokra, kommunikációra, önkifejezésre, szociális biztonságra egyformán szüksége volt és van is az egyéneknek, ahogy a társak reakciójára, az elismerésre, elfogadásra is. Csupán annyi változott, hogy ehhez az internet egy hatalmas kimeríthetetlen, intenzív, impulzív és látványos hálózatot kínál cselekvési térnek, mely milliónyi új eszközt hordoz magában.

AZZAL IS TISZTÁBAN KELL LENNÜNK, HOGY…

…az online kommunikáció jórésze az identitás megőrzésének és a valahova tartozás igényének kettősségéről szól. Az online média sztárjainak követése erősíti a csoporthovatartozást: a fiatalok végtelenszámú közösség tagjaivá válhatnak pusztán egy lájk vagy egy követés funkció beállításával. Ezek a közösségek pedig témát adnak és ismeretlenek között teremtenek kapcsolatot. Folyamatosan alakulnak a trendek az online térben is, divat az újakat követni, a régiekről beszélni, kritikussá válni és szókimondóvá stb. A fiatalok életében pedig pont a kamaszkor az identitáskeresés és -formálás legintenzívebb időszaka, így aztán gyorsan válnak példává az online sztárok. A vloggerek például akár a témákat, akár a kommunikációs eszközöket megválasztva tematizálják az ifjúsági közbeszédet. Gyakran akár irigyelt személyekké is válnak a fiatalok szemében, hiszen extrovertált közlésformát választanak saját egyéniségük bemutatására. Éppen ezért ez egyben nagy felelősséget is ró rájuk (akár tudatában vannak ennek, akár nem), hiszen kortársaik véleményformálóivá válnak.

 



A bejegyzés apropója a KÉPMÁS magazin 2018. áprilisi számában megjelent írás, melyben – többek között – én is nyilatkozom a fiatalok online szokásairól.

 


 

Posted in Személyes.